BISERICILE DIN HALMAGIU
Pe teritoriul de azi al Hălmagiului, în afară de bisericile actuale, sunt amintite urmele unor vechi biserici. Cea mai veche urmă semnalată este aceea din curtea actualului cămin cultural unde se vede o movilă sub care se ascund dărămături peste care s-au plantat brazi. La sfârsitul secolului al XIX-lea istoriograful Marky Bandor scria că: |
Pentru restaurarea picturii interioare si amenajarea muzeului bisericii cei care pot ajuta financiar aceasta sunt rugati sa o faca contactand direct biserica la adresa: |
"În curtea unui domn (de pământ n.n.) din Hălmagiu se mai poate vedea si recunoaste clar ruinele unei vechi biserici românesti, care a fost zidită în stil bizantin. Altarul era spre răsărit iar intrarea spre apus. Însusi faptul că a fost zidită în stil bizantin îi atestă o vechime mai mare decât veacul al XIV- -lea." (Vezi NOTA 1)
Autorul acestei semmnalări sustinea că latura bisericii era de 27 metri lungime, lătimea interioară era de 9 m, grosimea peretilor de 80 cm si că reprezenta singura biserică de tip bizantin de pe actualul teritoriu al judetului Arad. Alte dovezi, nici materiale si nici scriptice, nu s-au mai adus. Cînd si în ce îmrejurări a fost dărâmată nu se stie. Din acest motiv sustinerea lui Marky Sandor, a fost pusă la îndoială si chiar combătută. (Vezi NOTA 2) |
Ruinele bisericii si ale castelului |
La Cripta |
Biserica voievodala |
Săpăturile întreprinse pe acel deal, între anii 1973/74 au scos la iveală o constructie din piatră de vale, de mari dimensiuni, cu contraforturi, foarte asemănătoare cu o biserică. Dar cea mai veche biserică existentă azi este construită în acelasi stil cu bisericile din comunele Ribita si Criscior, judetul Hunedoara, datând probabil din secolul al XIV-lea. Si aici sau întreprins mari lucrări pentru consolidarea constructiei, descoperindu-se sheletele celor îmormântati în exteriorul si interiorul bisericii, ba chiar în altar (în secolul al XVI-lea) precum si obiecte si podoabe de cult funerar.
"Iară află-să întru acest tinut si ai nostri locuitori nu putină seamă de oameni bătrâni cari si în vremea năvălirii si prădării si biruintei turcesti, precum această biserică a noastră a fost, mărturisesc, si cum că de oamenii credintei noastre ar fi ridicată de multă vreme care nici se tine minte si cum totdeauna neschimbata sub a noastre mâini au fost, măcar cu multă nevoie si mare cheltuială s-au tinut până acuma. Ai nostri provoslavnici arhierei o au sfintit si intru ale sale dohovnicesti deregători si jurisdictii ca pre întâia si vlădicească biserică o au avut în districtul acesta, precum adevărat se poate arăta cum odinioară turcilor care se aflau în acea vreme în Ineu, si mai mult comandamentul cel turcesc al cetătii Ineului, care se numea Silgipasa, ca să nu o surpe după a lor păgânesc obiceaiu, am dat patrusute de taleri turcesti. Altă dată rugându-ne să fim slobozi a o acoperi si a înnoi acoperemântul cel vechi am dat saptesprezece berbeci si patruzeci si opt de ocie deunt. Si când întru turburari si nevoi mai sus amintite o am tinut cu ajutorul lui Dumnezeu pre această biserica a noastra si nici sub biruinta turcească nu am perdut-o..………. ".
|
Peretii bisericii au tost împodobiti cu o frumoasa pictura bizantino-paleologe asemanatoare bisericilor construite în secolul al XIV-lea din judetul Hunedoara, predominând culoarea brun rosietic, cu nuante albe, albastre si verde. Peste această pictură originală s-a suprapus alta, în jurul anului 1750, apoi, după trecerea bisericii la uniti, cea de-a doua pictură a fost acoperită cu un strat gros de mortar si cu zugrăveli, lăsând biserica lipsită de orice podoabă. |
Pictura in stare avansata de degradare |
Vagi urme din frescele care impodobeau peretii |
Pictura |
Din sirul de figuri ce au împodobit interiorul bisericii s-au păstrat doar câteva în stare mai bună printre care două la ferestrele din partea de miazăzi si una pe peretele dinspre miazănoapte. Aceasta reprezintă doi tineri ce închină fecioarei Maria această biserică, hramul bisericii fiind Adormirea Maicii Domnului. Bărbatul este zugrăvit într-o mantie albastra iar femeia într-o mantie de culoare galben-auriu. Se crede ca acestia au fost ctitorii bisericii. |
Interiorul bisericii actuale |
Judecata de apoi |
Interiorul bisericii ortodoxe |
BISERICA ACTUALA
În urma dispozitiei împărătesei Maria Tereza de a se preda biserica veche catre uniti, ortodocsilor nu le-a mai ramas altceva de făcut, în acele vremuri deosebit de grele decât să-si construiască o altă biserică. Astfel între anii 1755-1757, hălmăgenii si lestiorenii, împreună cu negustorii ANDREI IACUBOVICI, sotia acestuia MARIA, si cu cnezul STEFAN (ISTOC) PIRVA, au zidit actuala biserică.
"Se zice că în dimineata zilei de Pasti a anului 1755 ortodocsii voind să serbeze învierea si neavând unde s-au îndreptat către cimitir, care se deschisese pe locul actualei biserici. În acea dimineată cneazul Stefan Pârva a zărit o flacără albastră deasupra unui loc. Credinta populară din acel timp era că în dimineata învierii ard comorile ascunse în pământ, cu flacără albastră si cine se învredniceste a vedea acea flacără si ajunge la locul unde arde înainte de stingerea ei, găseste comoara ascunsă. Acea credintă a făcut ca Stefan Pîrva să alerge la locul unde ardea flacăra albastră si să găsească comoara. Cu acesti bani si cu ai celor doi comercianti s-a început construirea bisericii actuale." (Vezi NOTA 11)
Mărturii scrise ale faptului că acestia sunt ctitorii bisericii se găsesc chiar în interiorul ei, anume pe peretele stâng al naosului, după dezvelirea picturii originale în anul 1967 s-a aflat zugrăvită o cruce cu următoarea inscriptie cu litere chirilice: "Aici odihnesce robul lui Dumnezeu Istoc Pîrva si au răposat la anul 1756". Inscriptia precum si crucea se poate vedea si azi. Tot pe acel perete mai erau încă două cruci zugrăvite dar inscriptiile lor s-au distrus în timpul îndepărtării stratului de mortar ce le acoperea. În altar, pe pretele stâng al proscomidiei mai era fixată o placă albă cu următorul text scris cu litere cirilice si latine: "POMENIREA CTITORILOR ANDREI IACUBOVICI SI SOTIA MARIA SI ISTOC PÎRVA 1757". Si această placă a fost distrusă din nebăgare de seamă. Aceste inscriptii dovedesc, fără nici o umbră de îndoială, că în momentul când au fost făcute si au fost înmormântati acei defuncti, biserica era zidită. |
Proscomidia |
Usa bisericii |
Pictura |
Pictura initială
În urma dezvelirii frescelor, ca urmare a actiunii întreprinsă de către protopopul paroh Petru Bejan ( în anul 1967) s-a constatat că aranjamentul iconografic este făcut după rânduiala bisericii ortodoxe.
"Dată fiind calitatea artistică a frescelor din interiorul bisericii si a picturilor de pe tâmplă, biserica Nasterea Născătoarei de Dumnezeu din Hălmagiu capătă o importantă deosebită iar mâna pricepută a restauratorului va scoate la lumină picturile vechi, care stau deocamdata ascunse sub stratul de mortal si văruială".(Vezi NOTA 16)
Pictura de pe bolta
În devizul întocmit de către pictorul restaurator Avachiaan Arution din Bucuresti si semnat de către pictorul restaurator Stoica Nicolae, s-a prevăzut că după scoaterea frescelor de sub stratul de mortar, pe boltă să se execute o pictură în "tehnica tempera". Ca urmare a acestei dispozitiuni, în toamna anului 1970 s-a executat o pictură si pe bolta bisericii. Lucrarea este făcută în stil bizantin, cu umbre si linii de decor reduse, pentru a nu umbri frescele de pe peretii laterali. Autorul picturii este Trăsculescu Gheorghe, în baza autorizatiei primită din partea Comisiei de pictură bisericească, cu avizul nr.1470/17 februarie 1970 a Directiei monumentelor istorice. Este de observat faptul că pictura de pe boltă reproduce, în mod inutil, multe scene care se află si pe peretii laterali, iar materialele cu care s-a lucrat sânt de slabă calitate astfel ca până în prezent au apărut cojiri si chiar căderi din pictură. Este necesar să se refacă picturile de pe boltă, cu care ocazie trebuiesc restaurate si picturile de pe peretii laterali. |
Protopopii bisericii ortodoxe din Hălmagiu
Începând cu secolul al XVIII-lea protopopii bisericii ortodoxe din Hălmagiu au îndeplinit si un mare rol national, fiind singurii îndrumători ai populatiei obidite de stăpânirea străină, după disparitia cnezilor si instaurarea puterii austriece în aceste locuri si apoi au patronat scolile din protopopiatul condus de ei, îndeplinind si functia de inspectori scolari. |
Stefan Bogdan 1962 |
Petru Bejan |
Iosiv Boita 1974 |
Viorel V. Nan |
Preoti parohi
Alături de protopopi, biserica ortodoxă din Hălmagiu a avut si diaconi ceremoniali, dintre care cel mai vechi cunoscut documentar, a fost Ioane Varga, pomenit în anul 1851, ca fiind si învătător. A urmat Arsenie Târcus, preot în satul Leasa si deacon ceremonial în Hălmagiu, până în anul 1902, când a fost înlocuit de Eneia Joldea, până la decesul din 8 Ianuarie 1938. Cu el s-a încheiat seria diaconilor. |
Din secolul al XIX-lea se mai află următoarele tipărituri: Apostoi din anul 1808, Propovedanii la îmormântarea oamenilor morti, din anul 1837, Ceaslovul din anul 1853, Tâlcuirea evangheliilor, din anul 1833, Cuvăntări bisericesti anul 1847, Mineiele, IV, V, VI, VII, din anul 1854, si Kiria Kodromion din anul 1855, Ohtoic din secolul al XIX-lea, Revista Bisericii Ortodoxe Române din anul 1891, Triodion, din anul 1897, etc.
NOTA RECENTA: "Conform procesului verbal de predare - primire, în anul 1980, în baza unei legi a patrimoniului, au fost predate în custodie pe termen nelimitat Epicopiei Arad cele mai valoroase bunuri din colecţie, după cum urmează: 55 (cinzeci si cinci) cărţi vechi de cult în limbile slavonă şi română, toate cu litere cirile, datând din perioada 1723-1850 şi una icoană din secolul XVIII."
De asemenea,se mai află si o frumoasă colectie de icoane pictate pe sticlă, începând din anul 1839. Tot în acest muzeu se mai află o lancie întrebuintată în revolutia anilor 1848/49, apoi articole vechi de îmbrăcăminte locală, vase de ceramică si vase de lemn, întrebuintate de localnici la boteze, nunti si înmormântări. |
Icoane vechi |
Obiecte de muzeu |
Muzeul bisericii in renovare |
Din lipsa unui spatiu mai mare, care să permită expunerea obiectelor în ordinea importantei si după vechimea lor, trebuie să salutăm initiativa înfiintării acestui muzeu, din inspiratia vrednicului protopop paroh Petru Bejan, muzeu care ar putea fi completat cu unul istorico-tnografic de proportii mai mari.
|
Oameni la biserica |
Consiliu parohial 1967 |
Sobor de preoti |
ISTORIA CIMITIRELOR DIN HĂLMAGIU
click aici pentru a afla date despre cimitirele din Halmagiu, date insotite de cateva imagini |
NOTE
01. Marky Sandor, Arad varnege Arad szabad kiralyi varos tortenete Arad; 1895, vol. 1, pag. 443
|