ARTA
arta
plastica
arta
naiva

         ARTA PLASTICA

NICULITA DARASTEAN
Faceti CLICK aici pentru detalii

  • Artist Plastic
    Pictura suprarealista, portrete, naturi statice

  • 6 picturi suprarealiste
  • 6 portrete suprarealiste
  • 6 naturi statice
  • NICULITA DARASTEAN
    Faceti CLICK aici pentru detalii

  • Artist Plastic
    Icoane ortodoxe in maniera bizantina

  • 15 icoane in galerie
  • AUREL DUSAN
    Faceti CLICK aici pentru detalii

  • Artist Plastic
    Peisaje, portrete, icoane

  • 14 peisaje in galerie
  • 3 portrete in galerie
  • 3 icoane in galerie
  •          ARTA NAIVA
             INCEPUT

    PETRU MIHUT
    Faceti CLICK aici pentru detalii

  • Pictor naiv
    - Nascut in 1927, in satul Brusturi, comuna Halmagiu, jud. Arad.

    "Doresc sa las in urma mea cat mai multe imagini din aceasta minunata vale a Brusturilor din Muntii Apuseni"
  • RODICA NICODIN
    Faceti CLICK aici pentru detalii

  • Pictor naiv
    - Nascuta in 1953, in catunul Buceava, satul Brusturi, comuna Halmagiu, jud. Arad.

    "Nici nu am visat vreodata sa ajung sa ma cunoasca si pe mine cineva dincolo de catunul Buceava, locsorul unde m-am nascut"
  • MARIANA MIHUT
    Faceti CLICK aici pentru detalii

  • Pictura naiva
    - S-a nascut la 24 mai 1975, in satul Brusturi. comuna Halmagiu, judetul Arad, intr-o familie de pictori tarani.
    - Bunicul sau este pictorul naiv Petru MIHUT, de la care a invatat si mostenit dragostea si indemanarea de a ilustra in culori satul copilariei, cu obiceiurile si ocupatiile oamenilor.
  •          INEDITUL ARTEI NAIVE

             Arta naivă a apărut pe fundalul evolutiei civilizatiei tehnologice, al exceselor unifomizatorice ale productiei industriale, ca si al intensificării circulatiei imaginilor în mediul existentei, ea reprezentand in toate momentele ei o formă de autoafirmare a personalitătii individuale. În cazul de fată nu este vorba de încercarea artistului modern de a se refugia într-un limbaj personal, fortat care să-l poată desprinde de academismul experimentelor; arta naivă nu este o desprindere de sine, nici o eliberare dintr-o atmosferă artistică anume, suprasaturată de formule si stiluri, ci un reflex arhetipal al sensibilităti omenesti, un "control" care evocă o realitate primordială. Artistul naiv se găsete în situatia ideală de a prelua realitatea si de a o restitui, pentru acest act dispensîndu-se de metodele culturii plastice. Este o stare de ideală libertate, un salt departe de tot ceea ce înseamnă conventionalism, o renuntare la orice suport artistic devenit istoric, "o cristalizare a adevărului străbun, sentimentul unei lumi aflată la prima ei dimineată. Fabulosul acestei arte nu se ascunde nici sub modul copilăresc de a privi, în care zonele nevăzute dau nastere unor forme fantastice; aici, în domeniul artei naive, realitatea ne este comunicată, trecută prin sensibilitatea artistului, păstrîndu-si integral farmecul si prospetimea. Realitatea care aici intră direct în operă, fara falsificari sau trucuri, este atît de pătrunsă de propriul ei statut încit devine uimitoare.
             Imaginea creată de artistul naiv are ceva dintr-o auto-proclamare, o îndrăzneală care exclude orice mesaj cifrat si orice preconceptie. Deoarece artistul naiv nu cunoaste în general "crizele originalitătii în artă, el acceptă netulburat improvizatiile lui formale, tot ceea ce pare a fi expresia emotiei celei mai intime la un moment anumit. In acelasi timp arta naivă se situează în afara tutelei modelului folcloric. Este foarte îndepărtată de ceea ce numim creatia artistilor amatori în care "complexul de profesie" este foarte puternic si ridică pretentii de elaborare si stil. Artistul naiv se destăinuie, fără prejudecată stilistică, pe sine însusi sau mai precis realitatea care îi cade sub simturi. El nu utilizează în discursul său nici un cod anume, ci se arată dintr-o dată într-o imagine totală, pentru ca de fiecare dată să reia totul de la început.
             Cultura româneasca a prezentului a acceptat propunerile artei naive, si aceasta într-un moment în care contactul cu noile domenii ale cunoasterii fertilizează evident creativitatea artei plastice. Din aventura sa fascinantă, artistul naiv aduce în domeniul experientei aspecte ale unei realităti, fie necunoscute, fie secundare, care reprezintă imagini din lumea de fiecare zi si care au fost "uitate". Artistii naivi români, fie că este vorba de pictori; fie că este vorba de sculptori, exprimă cu toti nostalgia naturii, a vegetatiei înviorătoare ea însăsi plină de vitalitate. Ea oferă, totodată, spectaculos plin de promisiuni si întrebări pe care le înfătisează structurile citadine, un aspect tipic al mutatiilor pe care le trăieste cultura populară în procesul tranzitiei sale de la societatea taraneasca la cea urbana.

             Constantin Prut- "Stare de dor- poeti si pictori tarani", Editura Sport- turism, Bucuresti, 1983